دعای اعتقاد امام موسی کاظم (ع)

دعای اعتقاد امام موسی کاظم (ع) به همراه ترجمه و فضیلت ها

دعای اعتقاد یکی از مجرَب ترین دعاها در رفع حاجت و گرفتاری است. این دعا، از زبان امام موسی کاظم آورده شده است. در ادامه با متن کامل و ترجمه ی دعای اعتقاد آشنا می شوید.

فضیلت و خواص دعای اعتقاد :

دعای اعتقاد، از امام موسی کاظم (ع) که برای تقویت اراده و رهایی از سختی ها و مشکلات و گرفتاری ها و طلب حاجت از ایشان روایت شده است و دارای خواص و برکات بسیار عظیمی است و اگر آن را بخوانید از هر گونه شر و پلیدی و بدی حفظ شده و مشکلات زندگی تان هم آسان می شود.

از این رو  دعای اعتقاد امام موسی کاظم علیه السلام را سعی کنید همواره خوانده و از خداوند متعال طلب بخشش برای تمام گناهان و مسلمانان دنیا نمائید.

اگر دعای اعتقاد را با تقوا و ایمان قلبی بخوانید و از ته دل از خداوند بخواهید، قطعا به نتیجه می رسید.

این دعای عظیم الشان از حنجره مبارک و مطهر باب الحوائج امام کاظم علیه السلام صادر شده و دارای الفاظ کاملی است و در ذکر معارف است و بسیار دعای  نافذی است.

این دعا از جمله مناجات های امام کاظم (ع) است، که در کتب روایی متعددی ذکر شده است.

همچنین یونس بن بُکَیر می گوید از امام رضا (ع) درخواست کردم که به من دعایی یاد دهند تا در سختی ها و گرفتاری ها آن را بخوانم. سپس حضرت فرمودند: ای یونس، آنچه را برایت می نویسم حفظ کن و در گرفتاری ها آن را بخوان که مشکلت برطرف شده و آنچه که می خواهی، به تو عطا می شود. ایشان دعای اعتقاد را نوشتند.

دعای اعتقاد در کتاب های زیر ذکر شده است :

۱. بحار الأنوار (چاپ بيروت)، جلد ‏۹۱، صفحه ۳۴۶

۲. مهج الدعوات و منهج العبادات، صفحه ۲۳۲

۳. المصباح كفعمي، صفحه ۲۷۸

۴. البلد الأمين و الدرع الحصين، صفحه ۳۸۶

فضیلت ها و خواص دعای اعتقاد

متن دعای اعتقاد از امام کاظم (ع) به همراه ترجمه :

بسم الله الرحمن الرحیم

إِلَهِی إِنَّ ذُنُوبِی وَ كَثْرَتَهَا قَدْ غَبَّرَتْ وَجْهِی عِنْدَكَ وَ حَجَبَتْنِی عَنِ اسْتِیهَالِ رَحْمَتِكَ وَ بَاعَدَتْنِی عَنِ اسْتِنْجَازِ مَغْفِرَتِكَ وَ لَوْ لَا تَعَلُّقِی بِآلَائِكَ وَ تَمَسُّكِی بِالرَّجَاءِ لَمَا وَعَدْتَ أَمْثَالِی مِنَ الْمُسْرِفِینَ وَ أَشْبَاهِی مِنَ الْخَاطِئِینَ بِقَوْلِكَ‏ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ‏ وَ حَذَّرْتَ الْقَانِطِینَ مِنْ رَحْمَتِكَ فَقُلْتَ‏ وَ مَنْ یَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ‏ ثُمَّ نَدَبْتَنَا بِرَحْمَتِكَ إِلَى دُعَائِكَ فَقُلْتَ‏ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ‏ إِلَهِی لَقَدْ كَانَ ذُلُّ الْإِیَاسِ عَلَیَ‏  مُشْتَمِلًا وَ الْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَتِكَ بِی مُلْتَحِفاً إِلَهِی قَدْ وَعَدْتَ الْمُحْسِنَ ظَنَّهُ بِكَ ثَوَاباً وَ أَوْعَدْتَ الْمُسِی‏ءَ ظَنَّهُ بِكَ عِقَاباً اللَّهُمَّ وَ قَدْ أَسْبَلَ دَمْعِی حُسْنُ ظَنِّی بِكَ فِی عِتْقِ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ وَ تَغَمُّدِ زَلَلِی وَ إِقَالَةِ عَثْرَتِی وَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ لَا خُلْفَ لَهُ وَ لَا تَبْدِیلَ- یَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ‏ ذَلِكَ یَوْمُ النُّشُورِ فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ وَ بُعْثِرَ ما فِی الْقُبُورِ اللَّهُمَّ إِنِّی أُقِرُّ وَ أُشْهِدُ وَ أَعْتَرِفُ وَ لَا أَجْحَدُ وَ أُسِرُّ وَ أُظْهِرُ وَ أُعْلِنُ وَ أُبْطِنُ بِأَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَا شَرِیكَ لَكَ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ وَ أَنَّ عَلِیّاً أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ سَیّدُ الْوَصِیّینَ وَ وَارِثُ عِلْمِ النَّبِیّینَ وَ قَاتِلُ الْمُشْرِكِینَ وَ إِمَامُ الْمُتَّقِینَ وَ مُبِیرُ الْمُنَافِقِینَ وَ مُجَاهِدُ النَّاكِثِینَ وَ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ إِمَامِی وَ مَحَجَّتِی وَ مَنْ لَا أَثِقُ بِالْأَعْمَالِ وَ إِنْ زَكَتْ وَ لَا أَرَاهَا مُنْجِیَةً لِی وَ إِنْ صَلَحَتْ إِلَّا بِوَلَایَتِهِ وَ الِایتِمَامِ بِهِ وَ الْإِقْرَارِ بِفَضَائِلِهِ وَ الْقَبُولِ مِنْ حَمَلَتِهَا وَ التَّسْلِیمِ لِرُوَاتِهَا اللَّهُمَّ وَ أُقِرُّ بِأَوْصِیَائِهِ مِنْ أَبْنَائِهِ أَئِمَّةً وَ حُجَجاً وَ أَدِلَّةً وَ سُرُجاً وَ أَعْلَاماً وَ مَنَاراً وَ سَادَةً وَ أَبْرَاراً وَ أَدِینُ بِسِرِّهِمْ وَ جَهْرِهِمْ وَ بَاطِنِهِمْ وَ ظَاهِرِهِمْ وَ حَیّهِمْ وَ مَیّتِهِمْ وَ شَاهِدِهِمْ وَ غَائِبِهِمْ لَا شَكَّ فِی ذَلِكَ وَ لَا ارْتِیَابَ وَ لَا تَحَوُّلَ عَنْهُ وَ لَا انْقِلَابَ اللَّهُمَّ فَادْعُنِی یَوْمَ حَشْرِی وَ حِینَ نَشْرِی بِإِمَامَتِهِمْ وَ احْشُرْنِی فِی زُمْرَتِهِمْ وَ اكْتُبْنِی فِی أَصْحَابِهِمْ وَ اجْعَلْنِی مِنْ إِخْوَانِهِمْ وَ أَنْقِذْنِی بِهِمْ یَا مَوْلَایَ مِنْ حَرِّ النِّیرَانِ فَإِنَّكَ إِنْ أَعْفَیْتَنِی مِنْهَا كُنْتُ مِنَ‏  الْفَائِزِینَ اللَّهُمَّ وَ قَدْ أَصْبَحْتُ فِی یَوْمِی هَذَا لَا ثِقَةَ لِی وَ لَا مَلْجَأَ وَ لَا مُلْتَجَأَ غَیْرَ مَنْ تَوَسَّلْتُ بِهِمْ إِلَیْكَ مِنْ آلِ رَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ عَلَى سَیّدَتِی فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِمْ وَ الْحُجَّةِ الْمَسْتُورَةِ مِنْ ذُرِّیّتِهِمْ الْمَرْجُوِّ لِلْأُمَّةِ مِنْ بَعْدِهِمْ وَ خِیَرَتِكَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ اللَّهُمَّ فَاجْعَلْهُمْ حِصْنِی مِنَ الْمَكَارِهِ وَ مَعْقِلِی مِنَ الْمَخَاوِفِ وَ نَجِّنِی بِهِمْ مِنْ كُلِّ عَدُوٍّ طَاغٍ وَ فَاسِقٍ بَاغٍ وَ مِنْ شَرِّ مَا أَعْرِفُ وَ مَا أُنْكِرُ وَ مَا اسْتَتَرَ عَلَیّ وَ مَا أُبْصِرُ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ رَبِّی‏ آخِذٌ بِناصِیَتِها إِنَّ رَبِّی عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ‏ اللَّهُمَّ بِوَسِیلَتِی إِلَیْكَ بِهِمْ وَ تَقَرُّبِی بِمَحَبَّتِهِمْ افْتَحْ عَلَیّ أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ وَ مَغْفِرَتِكَ وَ حَبِّبْنِی إِلَى خَلْقِكَ وَ جَنِّبْنِی عَدَاوَتَهُمْ وَ بُغْضَهُمْ- إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ وَ لِكُلِّ مُتَوَسِّلٍ ثَوَابٌ وَ لِكُلِّ ذِی شَفَاعَةٍ حَقٌّ فَأَسْأَلُكَ بِمَنْ جَعَلْتَهُ إِلَیْكَ سَبَبِی وَ قَدَّمْتَهُ أَمَامَ طَلِبَتِی أَنْ تُعَرِّفَنِی بَرَكَةَ یَوْمِی هَذَا وَ عَامِی هَذَا وَ شَهْرِی هَذَا اللَّهُمَّ فَهُمْ مُعَوَّلِی فِی شِدَّتِی وَ رَخَائِی وَ عَافِیَتِی وَ بَلَائِی وَ نَوْمِی وَ یَقَظَتِی وَ ظَعْنِی وَ إِقَامَتِی وَ عُسْرِی وَ یُسْرِی وَ صَبَاحِی وَ مَسَائِی وَ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَایَ اللَّهُمَّ فَلَا تُخْلِنِی بِهِمْ مِنْ نِعْمَتِكَ وَ لَا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْ رَحْمَتِكَ وَ لَا تَفْتِنِّی بِإِغْلَاقِ أَبْوَابِ الْأَرْزَاقِ وَ انْسِدَادِ مَسَالِكِهَا وَ افْتَحْ لِی مِنْ لَدُنْكَ فَتْحاً یَسِیراً وَ اجْعَلْ لِی مِنْ كُلِّ ضَنْكٍ مَخْرَجاً وَ إِلَى كُلِّ سَعَةٍ مَنْهَجاً بِرَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ‏  الرَّاحِمِینَ اللَّهُمَّ وَ اجْعَلِ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ مُخْتَلِفَیْنِ عَلَیّ بِرَحْمَتِكَ وَ مُعَافَاتِكَ وَ مَنِّكَ وَ فَضْلِكَ وَ لَا تُفْقِرْنِی إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ بِرَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ- إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ وَ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ مُحِیطٌ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِیلُ‏، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ‏.

بیشتر بخوانید:  سوره جمعه به همراه فضیلت و ترجمه

ترجمه طبرسی دعای اعتقاد :

آغاز می كنم به نام خداى بخشنده مهربان.

اى خداى من بدرستى كه گناهان من و بسیارى آنها به تحقیق كه غبار آلوده كرده است روى مرا در نزد تو و مانع شده است مرا از قابلیّت رحمت تو و دور نموده است مرا از بجاى آمدن آمرزش تو و اگر نمی ‏بود چسبیدن من به نعمت هاى تو و دست زدن من به امیدوارى به آنچه وعده نموده ‏اى تو امثال مرا از بسیار ستم ‏كنندگان بر خود و مانندهاى مرا از گناه‏كاران به گفته خود كه فرموده اى بندگان من آن چنانى كه ستم نموده ‏اید بر نفس هاى خود ناامید می شوید از رحمت خداى، به درستى كه خدا مى‏ آمرزد گناهان همه آنها را، به درستى كه خداوند تعالى بسیار آمرزنده و مهربان است و ناامیدان را از رحمت خود ترسانیده‏ اى، پس گفته ‏اى تو و كیست كه ناامید گردد از رحمت پروردگار خود مگر گمراهان. پس خوانده ‏اى ما را به سبب مهربانى خود به سوى خواندن تو، پس تو فرموده ‏اى كه بخوانید مرا كه اجابت می كنم شما را به درستى كه آن جماعتى كه تكبر می ‏كنند و از بندگى من سرپیچى می كنند زود باشد كه خوارشدگان داخل جهنم شوند، اى خداى من هر آینه به تحقیق كه می ‏بود خوارى ناامیدى بر من مشتمل و مأیوس شدن از رحمت تو، می گردید به من لاحق اى خداى من به تحقیق كه وعده نموده ‏اى كسى را كه نیكو گردانیده است اعتقاد خود به تو به ثواب و وعید و تهدید نموده ‏اى تو كسى را كه بد كرده است به تو گمان خود را به عذاب خداوندا و به تحقیق كه روان كرده است اشک چشم مرا نیكوئى گمان من به تو در آزاد شدن من از آتش و در پوشانیدن لغزش و گناهان مرا و در گذشتن از به روى درافتادن من از خطاها و گفته تو و گفتار تو حق است كه نیست خلافى در آن و نه تغییرى كه روزى كه می خوانیم ما هر طایفه را از مردمان به پیشواى ایشان آن روز، روز حشر و قیامت است وقتى كه دمیده شود در صور و زنده می ‏شود آنچه به آن در قبرها (یعنى آنچه از مردگان در گورها است) خداوندا به درستى كه اقرار می كنم و گواهى می ‏دهم و اعتراف دارم و انكار نمی ‏كنم و در پنهانى قائلم و در آشكارا معترفم‏.

بیشتر بخوانید:  حدیث منزلت و محل صدور آن

و به زبان می گویم و به دل اعتقاد دارم به آنكه تو توئى خدایى كه نیست خدایى مگر تو در حالى كه یگانه و تنهایى. برای تو نیست شریكى و آنكه محمّد (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) بنده تو و فرستاده توست و آنكه على بن ابى طالب (علیه السّلام) كه امیر و سركرده مؤمنان و بزرگ جانشین هاى و میراث برنده علم پیغمبران است و كشنده كافران و پیشواى پرهیزكاران است و هلاك‏ كننده منافقان است و جهادكننده است با جماعتى كه شكننده پیمانند و جمعى كه جور نموده ‏اند و جمعى كه بیرون رونده ‏اند از دین، امام و پیشواى من است و دلیل من است و راه من است به سوى خداى تعالى و راهنماى من است و راه واضح است براى من و آن كسى است كه اعتماد ندارم به كرده ‏هاى خود و هر چند پاكیزه باشند و نمی‏ بینم آنها را نجات دهنده براى من و اگر چه نیكو باشند مگر به دوستى و محبّت او و پیروى و متابعت به او و اقرار نمودن به فضیلت هاى او و قبول كردن آن فضیلت ها را از محتمل‏ شوندگان و نقل‏ كنندگان آنها و باور نمودن از روایت‏ كنندگان آنها خداوندا و اقرار می ‏كنم به جانشینان او از اولاد و فرزندان او كه امامانند و برهان هایند و راهنمایانند و چراغ هایند و نشان هایند و علامت هایند و بزرگان و نیكوكارانند و اطاعت می كنم به پنهان ایشان و آشكار ایشان و ظاهر ایشان و مخفى ایشان [مخفى ایشان و ظاهر ایشان‏] و زنده ایشان و مرده ایشان و حاضر ایشان و غایب ایشان نیست شكى در این و نه شبه ه‏اى و نه تغییرى از آن اعتقاد و نه برگشتنى از آن خداوندا پس بخوان مرا روزى كه محشور گردم و در هنگامى كه برانگیخته شوم از قبر به امامت ایشان و محشور گردان مرا در طایفه ایشان و بنویس مرا در جمله تابعان ایشان و بگردان مرا از جمله برادران دینى ایشان و رها كن مرا به سبب ایشان اى خداوند من از گرمى آتش جهنم پس بدرستى كه تو اگر نجات دهى مرا.

بیشتر بخوانید:  آغاز امامت امام زمان (عج) و اعمال مخصوص این روز

از آن آتش خواهم بود من از جمله رستگاران خداوندا و به تحقیق كه داخل در صباح شدم در روز خودم این روز در حالى كه نیست اعتمادى براى من و نه گریزگاهى و نه كسى كه ملتجى گردم به او غیر آن كسانى كه متوسل گشته‏ ام به ایشان بسوى تو از آل رسول تو رحمت خدا باد بر او یعنى على (ع) كه پیشواى مؤمنان است و مولای من حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین و به امامان از فرزندان ایشان و برهان هاى پنهان گردیده شده از اولاد ایشان كه امید داشته ‏شدگانند از براى امت از پس ایشان و برگزیدگان تواند كه بر او و بر ایشان باد سلام و درود، خداوندا پس بگردان ایشان را حصار من كه نگاهدارند مرا از ناخوشی ها و قلعه و پناه من كه محافظت نمایند مرا از آنچه می ‏ترسم از آنها و رهائى ده مرا به سبب ایشان از هر دشمنى از حد تجاوز كننده و از هر فاسق ستم‏ كننده و از شر آنچه مى‏ شناسم آن را و آنچه نمى ‏شناسم آن را و آنچه پوشیده شده است بر من و آنچه می ‏بینم آن را و از شرّ هر جانورى كه پروردگار من گرفته است پیش سر او را به درستى كه پروردگار من بر راه راست است. خداوندا پس به حق توسل جستن من به سوى تو به ایشان و نزدیكى جستن من به وسیله دوستى ایشان بگشاى بر من درهاى رحمت خود را و آمرزش خود را و دوست گردان مرا به سوى مخلوقات خود و دور گردان از من دشمنى ایشان را و كینه ایشان را به درستى كه تو بر همه چیز بسیار توانایى خداوندا و از براى هر وسیله جوینده ثوابى هست و براى هر صاحب شفاعتى حقى است پس سؤال می كنم تو را به حقّ آن كسى كه گردانیده ‏ام او را بسوى تو سبب خود و مقدم داشته ‏ام او را پیش حاجت خود آنكه بشناسانى به من بركت روز مرا این روز و ماه مرا این ماه و سال مرا این سال خداوندا.

بیشتر بخوانید:  احادیث در مورد مرگ

پس ایشانند محل اعتماد من در سختى حال من و در رفاهیّت حال من و در سلامتى من و در بلاى من و در خواب من و بیدارى من و در سفر من و در حضر من و در دشوارى من و آسانى من و در صبح من و در شام من و در بازگشت من و مقام من خداوندا پس خالى مگردان مرا به سبب ایشان از نعمت خود و مبر امید مرا از رحمت و شفقت خود و آزمایش مكن مرا به بستن درهاى روزی ها و بند شدن راه هاى آن بر من و بگشاى از براى من از نزد خود گشودن آسانى و بگردان براى من از هر تنگى بیرون رفتن را و به سوى هر گشایشى راهى را به حق رحمت خود اى رحم‏ كننده ‏ترین رحم ‏كنندگان خداوندا و بگردان شب و روز را در عقب یک دیگر واردشونده بر من در حالى كه متلبّس باشند به رحمت تو و عافیت دادن تو و نعمت تو و احسان تو و محتاج مگردان مرا به سوى كسى از مخلوقات خود به سبب رحمت خود اى رحم ‏كننده ‏ترین رحم‏ كنندگان بدرستى كه تو بر همه چیز بسیار توانایى و به هر چیز دانایى و بس است ما را خدا و نیكو معتمدى است او. و صلوات و درود خدا بر محمد و خاندان خوب و پاکش باد.

برگرفته از بیتوته

مطلب پیشنهادی

آداب خوابیدن از نظر اسلام چیست ؟

[ad_1] آداب خوابیدن از نظر اسلام آداب خوابیدن از نظر اسلام حدود یک سوم عمر …