آشنایی با گروه ماهیان

 d8a2d8b4d986d8a7db8cdb8c d8a8d8a7 daafd8b1d988d987 d985d8a7d987db8cd8a7d986 60793b9e85920 آشنایی با گروه ماهیان

آشنایی با جزییات ماهی ها

هر آنچه لازم هست درباره ماهیان بدانید

ماهیان از گروه مهره داران خونسرد هستند که اغلب آن ها تخم گذار هستند. ماهی ها برای زندگی در آب به آبشش نیاز دارند.

5 ویژگی اصلی ماهی

ماهی ها برخلاف گروه پستانداران خونسرد هستند، ماهیان آبزی هستند. اغلب ماهی ها تخم گذار هستند. این بدان معنی هست که آنها می توانند دمای داخلی بدن خود را حفظ کنند. که برای محیط زیست خوب هست. ماهی دارای باله و ستون فقرات هست، برخی از آنها با شش نفس کشیدن می کنند و اکثر آن ها آبشش دارند. ماهی ها جز دسته های مهره داران هستند.

ویژگی های اصلی ماهی عبارتند از:

1. ماهی ها از راه آبشش زیر آب نفس می کشند

2. ماهی ها خون سرد هستند

3. کیسه هوای ماهی مثانه هوایی به خواب ماهی کمک می کند.

4. باله ها ماهی را در آب هل می دهند

5- ماهی ها می توانند اقدامات بی‌درنگ را تشخیص دهند.

یکی از معیارهای اصلی برای طبقه بندی ماهی ها وجود آبشش در چرخه زندگی آن ها هست، که برای زندگی ماهی ها مهم هست. آبشش اکسیژن را جذب کرده و دی اکسید کربن را آزاد می کند تا ماهی در آب نفس کشیدن کند. آبشش ماهی ها به تندی تنظیم اکسیژن می کنند. نهنگ ها دارای آبشش نیستند، و ریه یا همان شش دارند و با سطح خارجی نفس کشیدن می کنند، مسئله اصلی این هست که آنها به عنوان یک پستاندار طبقه بندی می شوند، نه ماهی. بچه قورباغه آبشش دارد اما با گذشت روزگار و بزرگ شدن تبدیل به قورباغه می شوند و دوزیست می شوند. بیایید با ما برخی از موارد اساسی درمورد ماهی ها را بخوانیم.

بعضی از انواع آنها دارای باله هست اما برخی از آنها دارای باله دم با جفت باله پشتی یا کناری با باله مقعدی هستند. که سبب ایجاد قدرت مانور و جنبش می شوند. اما بعضی از آنها اندازه ها، شکل ها و یک هدف را معین‌کردن کرده اند. در اینجا برخی از جزییات ماهی را شرح داده ایم.

d8a2d8b4d986d8a7db8cdb8c d8a8d8a7 daafd8b1d988d987 d985d8a7d987db8cd8a7d986 60793b9e8e6f3 آشنایی با گروه ماهیان

ویژگی های اصلی ماهی ها

بیشتر بخوانید:  سوخت مازوت چیست؟ + انواع سوخت ها

1- ماهی ها از راه آبشش زیر آب نفس می کشند

از ویژگی های اصلی ماهیان این هست که آنها در آب زنده می مشابه. ماهی ها دوران های خیلی گرانبهایی را در آب می گذرانند. به عنوان مانند ، مودسکیپر وعده غذایی آنها را می گیرد و در زمین تعامل می کند. گاهی اوقات آنها از راه پوست خارجی آب را به داخل منتقل می کنند و بیشتر آبشش ها، آب ذخیره شده در داخل بدن را نگه می دارند. ماهی دارای صفات ارثی ویژه ای هستند، مشابه آبشش، که برای زنده ماندن به آب نیاز دارد.

2- کیسه هوای ماهی مثانه هوایی به جنبش ماهی کمک می کند

اندام خاصی در بدن ماهی کار می کند که به آن خط جانبی گفته می شود که متناسب با طول بدن هست. ماهی احساس خاصی دارد، بنابراین مجاری دارد که با مایعات پر می شوند. همچنین می تواند حرکات، اعمال یا ارتعاشات را تشخیص دهد. به عنوان مانند، ماهی می تواند شکارچیان و غذا را تشخیص دهد. به دلیل اندام فوق العاده ای که دارند می توانند به آسودگی جنبش کنند.

3- ماهی ها خون سرد هستند

ماهی خونگرم یا خونسرد هست به این معنی که به محیطی بستگی دارد که سیستم بدن و دما را تنظیم می کند. این سبب تبدیل ماهی با آن محیط می شود. برخی از گونه های ماهی به درجه حرارت احساساتی هستند زیرا برای زنده ماندن به دمای گرم هم نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

4- کیسه هوای ماهی یا مثانه هوایی، به خواب ماهی کمک می کند

همانطور که می دانید ماهی برای شنا کیسه ای دارد که به ماهی کمک می کند تا شنا را کنترل کند زیرا از هوا پر می شود بنابراین نه شناور هست و نه در حال غرق شدن هست. با وجود این کیسه می تواند خوب بخوابد و ماهی ها می توانند به روش بهتری زنده بمانند.

5- باله ها ماهی را از راه آب هل می دهند

باله ها در انواع ماهی ها موجود هست و به آنها امکان مدیریت از راه شکم و پشت را می دهد. این کمک می کند تا جنبش آنها در آب متعادل شود و به آسودگی شنا کنند.

d8a2d8b4d986d8a7db8cdb8c d8a8d8a7 daafd8b1d988d987 d985d8a7d987db8cd8a7d986 60793b9ed896b آشنایی با گروه ماهیان

درمورد ماهی ها

گوارش ماهی ها

گوارش غذا در ماهی، از دهان آغاز می شود. آنها به کمک دندان های خود طعمه یا غذای گیاهی را می گیرند و به سمت مری هدایت می کنند. بیشتر ماهیان شکارچی، طعمه خود را درسته قورت می دهند. بعضی از ماهی ها، مشابه کوسه ها، از دندان خود برای کَندن یک تکه از شکار استفاده می کنند.

غذا پس از آمدن به گلو، از راه مری، که یک لوله آسان با دیوار ماهیچه ای هست، داخل معده می شود. معدهٔ ماهی های مختلف، گوناگون هست اما در بیشتر ماهیان، معده یک کیسه یا لوله مستقیم یا خمیده هست که دیواره ی ماهیچه ای و پوشش غده ای دارد. غذا در معده هضم می شود و در روزگار خروج، کاملاً به صورت مایع در می آید.

بین معده و روده، مجراهایی از کبد و پانکراس داخل لوله گوارش می شوند. طول روده بسته به نوع ماهی و غذایی که می خورد، گوناگون هست. روده ی ماهیان گوشتخوار، کوتاه تر و روده گیاهخواران طولانی تر هست. مواد غذایی از راه روده جذب خون ماهی و مواد اضافی و جذب نشده، از راه مقعد، از بدن ماهی خارج می شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با روغن صنعتی و کاربردهای آن

دفع غذای ماهی ها

دستگاه اصلی دفع کننده در ماهی ها، مشابه سایر مهره داران، کلیه هست. همچنین مقداری از دفع توسط دستگاه گوارش، پوست و آبشش ها صورت می گیرد. در مقایسه با مهره داران خشکی، ماهیان در حفظ غلظت مستقر آب و مواد محلول مشابه نمک ها در بدن خود در دشواری هایی دارند.

به خصوص، ماهی های آب شور در محیطی زندگی می کنند که غلظت نمک در آن، بیش از حدی هست که آنها بتوانند در درون بدن خود تحمل کنند. این وضعیت در ماهی های آب شیرین، برخلاف هست و آب محیط غلظت کمتری از بدن ماهی دارد؛ بنابراین سازوکارهای دفع و به خصوص کلیه، نقش داشتن مهمی در حفظ برابری مواد شیمیایی بدن ماهی بر عهده دارد.

مخاط پوست تا حدی جلوگیر پدیده ی اسمز –پدیده ای که متمایل‌شدن دارد غلطت نمک در بدن ماهی را با غلظت آب محیط مساوی کند– می شود. کلیه نیز نمک ها و آب اضافی را دفع می کند تا غلظت مناسب در بدن ماهی حاصل شود.

بینایی ماهی ها

برای بیشتر ماهی ها، بینایی اهمیت خیلی زیادی دارد. ساختار چشم ماهی، کم و بیش شبیه سایر مهره داران هست. چشم بیشتر ماهیانی که در آب های عمیق و تاریک زندگی می کنند بزرگتر از چشم آنهاست که در آب های کم اعماق و روشنند. بیشتر آنها عدسی کروی دارند و برای تنظیم کردن دید خود روی اشیاء دور یا نزدیک، آن را در کره ی چشم به جنبش درمی آورند. علیرغم غیرشفاف بودن آب و شکست نور در آن، اغلب ماهی ها به خوبی می بینند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …