فرق بین خطاهای پزشکی و عوارض های بیماری

گاهی پیش می آید که فردی دچار بیماری شده و به پزشک یا مرکز درمانی یا بیمارستان مراجعه می کند و بعد از اینکه به توصیه های پزشک عمل نمود یا دارو مصرف کرد و یا عضو آسیب دیده خود را به تیغ جراحی سپرد دچار عوارضی جانبی شده به حدی که مشکل جدیدی بروز می کند. در این میان بیمار یا بستگان بیمار به این فکر می افتند که مشکل از تشخیص پزشک بوده و یا شاید پزشک در انجام عمل جراحی قصوری داشته که این عوارض یا مشکلات جسمی ثانویه بروز کرده است. این مسئله در نهایت در بسیاری از مواقع به شکایت از پزشک منجر شده که پزشک را مجبور می کند که در مراجع قضایی به دفاع از خود بپردازد. این گونه مسائل از جمله خطرات شغلی پزشکان دسته بندی می شود. لذا در این مطلب قصد داریم تفاوت بین خطاهای پزشکی و یا عوارض بیماری ها را مورد بررسی قرار داده و علت برخی از خطاها و قصور سهوی که ممکن است توسط کادر درمان رخ داده و منجر به مشکلاتی برای بیماران می شود را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:  چگونه بهترین تعمیرگاه خودرو در تهران را پیدا کنیم؟

rgergkrevtn98tnu349vchh4uth4ihr3irj 300x169 فرق بین خطاهای پزشکی و عوارض های بیماری

عوارض بیماری ها از خطاهای پزشکی نمی باشد و در پیشرفته ترین سیستم درمان دنیا هم درصدی به خطای پزشکی اختصاص داده شده که این موضوع از تخلف و کوتاهی در شغل پزشکی مجزا می باشد.

به علت افزایش ساعات کاری پزشکان و انجام جراحی های متوالی، باعث ایجاد خطاهای پزشکی می شود و خستگی های ناشی از کار طولانی و کشیک کاری سنگین و پی در پی کیفیت کار جراح و آموزش دستیار را کم می کند. خطاها و اشتباه های پزشکی در کل دنیا اجتناب ناپذیر می باشد ،که بعضی مواقع بسیار کوچک و بی خطر بوده، ولی در بعضی مواقع خطرناک و جدی می باشد که جان افراد را می گیرد.

بیشتر بخوانید:  درمان پرخاشگری در کودکان

در این میان خطای پزشکی و کوتاهی پزشک متفاوت است. خطا در کار پزشکی اتفاق می افتد و یک امر عادی به شمار می رود. ولی یک نکته بسیار حائز اهمیت می باشد. بی توجهی موجب مرگ بیمار می شود زیرا توجه نکردن پزشک به علت سهل انگاری در زمان رسیدگی به فرد بیمار ،در نهایت باعث مرگ آن می شود.

مفاهیمی به نام عوارض پزشکی مانند حساسیت به دارو و عفونت بعد از انجام عمل بیمار، وجود دارد که در این مواقع، پزشک خطا کار نمی باشد و این عارضه ها از ذات پزشکی می باشد و شغل پزشکی در کل جهان با عوارض هایی همراه می باشد و اکثر پرونده های مربوط به این شکایات از پزشکان به علت عوارض پزشکی می باشد. عوارضی که به صورت ناخواسته انجام گرفته است و شخص پزشک در به وجود آوردن آن نقشی نداشته است و از بی توجهی نشأت گرفته است.

بیشتر بخوانید:  تامین گرمایش با دستگاه گرمایش تابشی گرماتاب

خطای پزشکی فقط به کار پزشک مربوط نمی شود. امکان دارد به دلیل بعضی کارهای آزمایشگاهی، تجهیزات پزشکی و یا تمام افراد مسئول در تیم درمان در انجام بروز این خطا تأثیر گذار باشند وحتی در قسمت دارویی هم امکان خطا وجود دارد، که افراد پزشک و پرستار و متصدی داروخانه در آن دخیل هستند.

مطلب پیشنهادی

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …