زمانی که مدیران یک کسب و کار، تصمیم به طراحی یک سایت میگیرند، قاعدتا به دنبال یک هدف دست به این اقدام میزنند. در ابتدای امر، به نظر میرسد که به هدفشان از طراحی سایت واقف هستند؛ این در حالیست که با وجود حجم بسیار زیادی از سایتها در بستر اینترنت، هنوز بسیاری از آنها به هدفشان نرسیدهاند.هر سایت با توجه به کاربردی که دارد، هدف خاصی را دنبال میکند.
به طور مثال هدف از طراحی یک سایت فروشگاهی با هدف از طراحی سایت آموزشی متفاوت است.سایتهایی که به نتیجهی مطلوب نرسیدهاند و یا از رالیِ رقابتی کسب و کارها جا ماندهاند، ممکن است در زمان طراحی سایت، هدفشان را درست انتخاب نکرده باشند و یا مراحل مهم برای رسیدن به هدفشان را به درستی طی نکرده باشند.
در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل به بررسی هدف از طراحی انواع سایتها بپردازیم.
هدف از طراحی سایت چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم به تعریفِ هدف از طراحی سایت بپردازیم، ابتدا نگاهی اجمالی به تعریف وب سایت خواهیم داشت.وب سایت به مجموعهای از اطلاعات دربارهی یک عنوان یا مطلب خاص در مکان یا فضایی در سطح اینترنت گفته میشود. وب سایت دارای چندین صفحه و آدرس ( URL ) است؛ که در هر صفحه میتوان از اطلاعات و محتواهایی اعم از تصویر، متن، فایل صوتی یا ویدئو استفاده کرد.
بنا بر نیاز جوامع امروزی و گسترش دنیای اینترنت، قطعا و حتما همهی افراد حداقل برای یک بار با وب سایتها سر و کار خواهند داشت. بنابراین گسترهی افرادی که با خدمات و محصولات شما در اینترنت آشنا میشوند، اندک نیست!به طور کلی میتوان هدف اصلی از طراحی یک سایت را تبدیل بازدید کنندگان آن به مشتری احتمالی و جلب توجه مخاطبان در بستر اینترنت تعریف کرد.برای تحقق این امر باید در ابتدا انواع اصلی کاربران ورودی به سایت را شناسایی کرد.
سپس به بررسی نیاز گروههای مختلف کاربران پرداخت و در نهایت با انجام اقدامات لازم به رفع نیاز کاربران پرداخت.
قبل از شروع پروسهی طراحی سایت، کارفرما و طراح وب هر دو باید به هدف از طراحی این سایت واقف باشند. تنها در همین صورت است که پروژهی طراحی سایت به موفقیت میرسد و صرف طراحی خلاقانهی یک سایت، بازدیدکننده را به یک مشتری یا کاربر دائمی تبدیل نمیکند.
اگر بخواهیم هدف از طراحی سایت را کمی گسترده تر مطرح کنیم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- فروش مستقیم – کسب درآمد
- برند سازی – کسب اعتبار بیشتر
- کاهش هزینهها
- ارائهی خدمات به مشتریان
- برقراری ارتباط با مشتریان
چرا هدف داشتن از طراحی سایت مهم است؟
طراحی سایت یک راه برای ایجاد ارتباط موثر بین برند و مخاطب است. اگر طراحی سایت به بهبود روابط با کاربر نینجامد، پروژه با شکست مواجه میشود.داشتن هدف از طراحی سایت به جذب مشتری و مخاطب کمک میکند. اگر این روند به درستی پیش نرود و خواسته و نیاز کاربر در سایت شما رفع نشود، فورا سایتتان را ترک میکند.
امروزه برای هر شغل و پیشهای یک وب سایت راه اندازی میکنند. بنابراین اگر هدف کسب و کارتان از طراحی سایت مشخص باشد و در راستای همان هدف طراحی انجام شود و بازاریابی و … انجام شود، تعامل مناسب خودتان را با مخاطب برقرار خواهید کرد.
چگونه هدف خود را از طراحی سایت مشخص کنیم؟
ابتداییترین گام برای تعیین هدف، این است که زمینهی کاری خود را مشخص کرده و لیستی از توقعاتتان از کاربران تهیه کنید.
سپس به طرح سوالات زیادی در ذهن خود بپردازید و بهترین جوابهای ممکن را به آنها بدهید. در ادامه به تعدادی از این سوالات مهم اشاره میکنیم:
- چه چیزی است که میتواند محصول، وب سایت، محتوا و … شما را از رقبا متمایز کند؟
- تاثیر مطالب و یا محصولات و خدمات شما بر روند زندگی افراد چیست و چه تغییری برای آنها به وجود میآورد؟
- چرا افراد باید به سایت شما جذب شده و در آن بمانند؟
- ارائهی مطالب و … در سایت شما به دلیل کسب درآمد است یا دلیل دیگری نیز برای این کار دارید؟
جالب است بدانید: طراحی سایت به صورت اقساطی و شرایطی
اگر بتوانید خودتان را جای بازدیدکننده و مخاطب قرار بدهید و از جانب آنها به سوالات جواب دهید، تشخیص و تعیین هدف برایتان آسانتر خواهد شد.
انواع سایت از لحاظ کاربرد
اگر بخواهیم سایتها را نسبت به کارایی آنها تقسیم بندی کنیم، میتوانیم به تعداد زیادی از انواع کاربرد آنها اشاره کنیم:
- سایت فروشگاهی
- سایت شرکتی
- سایت شخصی
- سایت اختصاصی مشاغل، مانند پزشکی، گردشگری، املاک و…
- سایت مدارس
- سایت دانلودی
موارد فوق موارد اندکی از انواع سایت بودند، در ادامه قصد داریم هدف از طراحی برخی سایتها را به صورت مجزا بررسی کنیم.
طراحی سایت شرکتی
زمانی که یک سایت شرکتی را طراحی میکنیم، به این معنا است که یک نمایندگی آنلاین از بیزینس خود را تاسیس کردهایم.یک سایت شرکتی معمولا علاوه بر اطلاعات در مورد شرکت، دامنهی فعالیتها، محصولات و خدمات خود، شامل لیستی از خدمات مانند نظرسنجی، خبرنامه، کاتالوگ محصولات و … خود نیز میباشد.
اهداف طراحی یک سایت سازمانی یا شرکتی را میتوانیم به شکل زیر بیان کنیم:
- فروش محصولات
- انجام تحقیقات بازاریابی و فروش
- انتشار اخبار به واسطهی خبرنامهها و … برای مشتریان
- بررسی بازخورد مشتریان
- رایگیری
- یافتن کارمندان جدید
- ایجاد ارتباط کارآمد با مشتریان و شرکا
- ایجاد تصویر سازمانی
- یافتن مشتری یا شریک جدید
این مسئله که سایت طراحی شده، با سبک شرکت شما همخوانی داشته باشد، تاثیر مستقیم بر اعتماد به نفس مشتریان، شرکا و مطبوعات دارد. بنابراین باید زمان طراحی سایت شرکتی، بسیار دقت شود که حتما سایت طراحی شده مناسب با اهداف یک سایت شرکتی باشد.
مزایای طراحی سایت شرکتی
این مسئله که سایت خود را متناسب با فعالیتتان یعنی سازمانی یا شرکتی طراحی کنید، مزایایی با خود به همراه دارد.
سرعت بخشیدن به امور
طراحی سایت شرکتی نه تنها برای ارباب رجوع، بلکه برای کارکنان آن شرکت یا سازمان نیز مفید است. چرا که برای بسیاری از امور نیازی نیست منتظر شروع ساعت کاری شوند و در هر ساعت از شبانه روز میتوانند به سایت مراجعه کرده و کار خود را انجام داده و یا پیگیری کنند.
کاهش مراجعه حضوری
با در نظر گرفتن بخشهای مهم و اطلاعات کافی و به روز در یک سایت سازمانی یا شرکتی، بسیاری از سوالات و مسائل ارباب رجوع، به صورت آنلاین و با مراجعه به سایت برطرف میشود.
با برطرف شدن نیازهای مشتریان به صورت آنلاین، میزان مراجعهی حضوری کاهس پیدا میکند. این مورد، خود به تنهایی میتواند برای برخی از سازمانها و یا شرکتها، یک هدف برای طراحی سایت شرکتی باشد.
افزایش رضایت ارباب رجوع
جلب رضایت مشتریان برای بسیاری از سازمانها و شرکتها، جزو اصلی ترین اهداف محسوب میشود. با داشتن یک سایت شرکتیِ مناسب، تا حد زیادی این مورد مرتفع میشود.
چه عواملی در طراحی یک سایت شرکتی موفق موثر هستند؟
برای یک طراحی سایت موفق، عوامل بسیار زیادی دخیل هستند؛ اما 7 مورد از با اهمیتترین آنها به شرح زیر است:
- طراحی قوی بصری
- با کیفیت بودن محتوا
- وجود مسیریابی و راهنمای مناسب داخل سایت
- استفاده از Call to Action
- افزایش اعتبار سایت با پرداختن به جزییات
- ریسپانسیو ( واکنشگرا ) بودن سایت
- سئوی سایت
سورس محتوا » راهبرد تدبیر