استنلس استیل و کاربردهای آن

استنلس استیل (Stainless Steel) که به آن فولاد ضدزنگ نیز میگویند، یکی از آلیاژهای مهم فولاد محسوب میشود. میزان کروم موجود در استنلس استیل ۱۰٫۵ درصد است که باعث جلوگیری از خوردگی آن میشود و حداکثر درصد جرمی کربن در این آلیاژ فولادی ۱٫۲ درصد میباشد. کروم باعث میشود  یک لایه غیرفعال بر روی سطح‌ فولاد تشکیل شود که به شدت به ماده زیرین پیوند خورده‌ و از تماس بیشتر ماده با محیط اطراف جلوگیری میکند.

علاوه بر کروم عناصر دیگری مانند مولیبدن، نیکل، کربن و منگنز در ترکیبات استنلس استیل نقش دارند. زمانی که بر روی سطح آن خراشی ایجاد شود، مقاومت خود را از دست نداده و لایه تشکیل شده میتواند خودش را ترمیم کند. استنلس استیل در صنایعی مانند صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، داروسازی، بهداشتی و خوراکی، شیمیایی و فرآیندی  و نیروگاه کاربرد دارد.

ورق استیل چیست؟

ورق استنلس استیل (Stainless Steel Sheet) که یکی از  پرفروش‌ترین محصولات فولادی به شمار میرود، متشکل از عناصر مهمی مانند آهن، نیکل و کروم میباشد. به دلیل وجود کروم در ترکیبات ورق استنلس استیل باعث ضد لک شدن ورق  و مقاومت آن در برابر خوردگی میشود. زمانی که این ورق در معرض عوامل خورنده قرار بگیرد می‌تواند زنگ بزند، فرآیندی که به عنوان حفره شناخته می‌شود. انتخاب استیل مناسب برای کاربرد خاص خود  مهم است. برای مثال استفاده از استیل ضد زنگ ۲۰۱ و ۲۰۲ در اطراف منطقه ساحلی مناسب نمیباشد و میبایست از استیل ضد زنگ ۳۰۴ استفاده کنیم.

ورق استنلس استیل در ضخامت‌های 1 الی 20 میلی‌متر  و به صورت رول و شیت عرضه میشوند. از ویژگی‌های ورق استیل میتوان به سطح صاف و ظاهر زیبای آن، دارا بودن قابلیت جوشکاری، قابل بازیافت، مقاومت در برابر حرارت و عمر طولانی اشاره کرد. جالب است بدانید تقریبا 70 الی 80 درصد استیل‌ها به صورت بازیافتی تولید میشوند. ورق استیل به صورت نسوز، ضد اسید، روکش دار، مات و براق وجود دارد. ورق استیل به صورت کلی به دو دسته ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر تقسیم میشود.

جهت خرید ورق استنلس استیل میتوانید با کارشناسان مجموعه آهن پیشتاز در ارتباط باشید و یا به سایت آهن پیشتاز مراجعه نمایید

کاربرد ورق استیل

از کاربرد گسترده آن میتوان به صنعت ساختمان سازی اشاره کرد. برای تولید کاغذ، تولید مواد شیمیایی و روغن، ساخت وسایل خانگی،  تولید وسایل الکتریکی مانند ترانسفورماتور ، ساخت انواع پمپ، بدنه هواپیماها، خوردرو و کامیون‌ها و… از ورق استیل استفاده میکنند.

انواع ورق استیل بر اساس آلیاژ شامل:

  • 304
  • 304L
  • 316
  • 316L
  • 310
  • 309
  • 420
  • 430
  • 321

4tgv6y65 استنلس استیل و کاربردهای آن

ورق استیل بر طبق استاندارد ASTM نیز به چند دسته تقسیم میشوند هر کدام ترکیبات خاصی دارند. ورق‌های استیل به سه گروه اصلی 200 ، 300 و 400 تقسیم میشوند. به ورق‌های سری 300 ورق استیل نگیر میگویند زیرا این ورق‌ها خاصیت مغناطیسی نداشته و جذب آهنربا نمیشود. این نوع ورق دارای ترکیبات نیکل و کروم بوده که به همین علت باعث نگیر بودن  ورق میشود. گرید 304 یکی از نمونه‌های این سری هستند که از محبوبیت زیادی برخوردار است. از این گرید برای تولید اتصال دهنده ها، تولید نرده و حفاظ‌ها و قطعات مربوط به ماشین آلات استفاده میکنند.

بیشتر بخوانید:  بهترین نژاد های سگ برای هر فردی

ورق استیل 400 با نام ورق استیل بگیر شناخته شده‌اند. برای تولید این ورق از مقادیر بالایی کروم استفاده میکند و همچنین دارای خاصیت مغناطیسی میباشد.

ورق استیل 200 نیز از فولادهای ضد زنگ یا آستنیتی محسوب میشود که دارای خاصیت غیرمغناطیسی میباشد. ورق استیل 201 از پرکاربردترین ورق‌های این سری به شمار میرود. ورق استیل 202 نیز در این دسته قرار دارد. میتوان گفت استیل 201 و 301 در یک رده قرار دارند اما استفاده از ورق استیل 201 در محیط‌های با خورندگی بالا مناسب نیست. زیرا مقاومت کمی دارد. از کاربردهای ورق استیل 201 میتوان به تولید لوازم برقی خانگی، تجهیزات رستورانی، کارد و چنگال آشپزخانه و… اشاره کرد.

مزایای استفاده از ورق استیل

  • مقرون به صرفه بودن
  • مقاومت بالا و مستحکم
  • انعطاف پذیری
  • کیفیت
  • قابلیت تعمیر
  • با دوام
  • در دسترس بودن

لوله استیل چیست؟

لوله‌های استیل به شکل استوانه توخالی بوده که به دو روش درزدار و بدون درز تولید میشوند. همانطور که از نامش مشخص است، جنس آن از استیل است و از عناصر مهمی مانند کروم و نیکل تشکیل شده است. وجود این دو عنصر موجب مقاومت لوله در محیط‌های اسیدی، دریایی و محیطی و همچنین تحمل دمایی میشود.

لوله استیل را از نظر ظاهری میتوان به دو گروه تقسیم کرد:

  1. لوله استیل درزدار (Welded Pipe)

این لوله که به لوله جوش دار نیز معروف است، از خم کردن ورق فولادی و جوش دادن دو طرف ورق‌ها به دست میاید. از کاربردهای آن میتوان به خطوط انتقال سیالات مثل آب و گاز، صنایعی مانند اتومبیل سازی، کشتی سازی، ساختمانی، تولید داربست، حفاظ، حصار، قفسه‌ سازی و… اشاره کرد. لوله استیل درزدار ۳۰۴، ۳۱۶ و دابلکس در این گروه قرار دارد. لوله 304 تقریبا از 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل و لوله 316 از 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن تشکیل شده است. مولیبدن باعث مقاومت لوله استیل در برابر خوردگی ناشی از کلرید موجود در آب دریا میشود.

چهار روش تولید لوله استیل درز دار شامل:

  • جوشکاری ذوبی الکتریکی (EFW)
  • جوشکاری مقاومتی الکتریکی (ERW)
  • جوش قوس الکتریکی زیر پودری (SAW , LSAW , DSAW)
  • جوشکاری با فرکانس بالا (HFI)

لوله استیل درزدار از قطر نامی 2/1 تا 120 اینچ در ضخامت‌های گوناگون و معمولا در شاخه‌های 6 متری تولید میشود. از استانداردهای آلیاژی  ASTM A53, A333, A334, A335 برای تولید لوله استیل استفاده میشود اما استفاده از استاندارد (ASTM A53 GRADE B (TYPE E رایج‌تر است. لوله استیل بر اساس استاندارد ابعادی و وزنی  DIN 2440, DIN 2441 تولید میشوند. از استاندارد DIN 2440 برای لوله‌های درزدار سبک و استاندارد DIN 2441 برای لوله‌های درزدار سنگین استفاده میکنند.

6y56h56 استنلس استیل و کاربردهای آن

انواع لوله‌های درز دار بر اساس کاربردشان:

  • لوله داربستی
  • لوله جدارچاه
  • لوله اسپیرال
  • لوله درز مستقیم صنعتی
  • لوله درز مستقیم آب
  • لوله درز مستقیم گاز
  • لوله درزدار گالوانیزه
  1. لوله استیل بدون درز (seamless pipe)
بیشتر بخوانید:  اگر جان خود را دوست دارید هیچ گیاهی را در این باغ لمس یا بو نکنید!

لوله استیل بدون درز با نام لوله مانیسمان نیز شناخته شده‌اند، هیچ درز یا جوشی بر روی آن وجود ندارد. از تست‌هایی مثل آزمون آنالیز شیمیایی، ضربه شارپی و کنترل ابعادی بر روی‌ لوله‌ها انجام میدهند تا بتوان نقص و خوردگی‌های موجود بر روی لوله استیل بدون درز را پیدا کرد. لوله‌های استیل در برابر خوردگی مقاوم هستند، سطحی صاف و صیقلی دارند، دارای قابلیت بازیافت بوده و همچنین از طول عمر بالایی برخوردار است.

لوله مانیسمان در برابر فشار، حرارت و خوردگی مقاومت خوبی داشته و در صنایع خودرو سازی، ساخت لوله‌های دیگ‌های بخار، سیستم تصفیه آب و فاضلاب، فشرده سازی هوا و ساخت مبدل‌های حرارتی مورد استفاده قرار میگیرد. لوله 304، 316، 321، 310 و لوله دابلکس از لوله‌های استیل بدون درز محسوب میشوند. از نظر کیفیت میتوان گفت لوله بدون درز نسبت به لوله درزدار بهتر است و همچنین قیمت بالاتری نیز دارد.

انواع لوله مانیسمان بر اساس آلیاژ

  • API5L
  • A106
  • A53
  • لوله مانیسمان برودتی A333
  • لوله آلیاژی مانسمان A335 ASTM

عواملی مانند ضخامت لوله‌، وزن لوله، ابعادی که برای لوله در نظر گرفته میشود، کیفیت مواد اولیه، برند سازنده لوله و… بر روی قیمت لوله استیل بدون درز تاثیرگذار است.

میلگرد استیل چیست؟

میلگرد استیل متشکل از از آلیاژ آهن و کربن میباشد. عناصری مانند نیکل و کربن در این میلگرد بکار گرفته شده است که باعث تفات قیمتی بین میلگرد استیل و سایر میلگرد معمولی میشود. ظاهر میلگرد استیل مشابه سایر میلگردها میباشد اما میلگرد استیل از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که سبب شده تا از محبوبیت بالایی برخوردار شود. از ویژگی‌های میلگرد استیل میتوان به شکل پذیری، چکش‌خواری، جوش پذیری، مستحکم و مقاومت در برابر زلزله، خوردگی و حرارت، مقرون به صرفه و عدم کاهش استحکام در اتصالات جوش داده ‌شده اشاره کرد.

جهت خرید میلگرد استیل میتوانید با کارشناسان مجموعه آهن پیشتاز در ارتباط باشید و یا به سایت آهن پیشتاز مراجعه نمایید

به صورت کلی میتوان میلگرد استیل را به 3 دسته تقسیم کرد.

  1. میلگرد استیل بگیر

این دسته از میلگرد شامل استیل‌های سری 400 هستند. همچنین خاصیت مغناطیسی داشته و جذب آهنربا میشود. به همین علت به آن بگیر میگویند. میلگرد استیل 420 از پراستفاده‌ترین میلگرد به شمار میرود و کاربرد گسترده‌ای دارد.

  1. میلگرد استیل نگیر

این نوع میلگردها برخلاف میلگرد بگیر  از خاصیت مغناطیسی برخوردار نبوده و میلگردهای 316، 304 و 201 در این گروه قرار میگیرند.

  1. میلگرد استیل نسوز

میلگرد 310 از میلگرد نسوز محسوب میشود و با استاندارد DIN آلمان با نام فولاد نسوز 1.4828 شناخته شده است. میلگرد استیل نسوز 310 متشکل از %0.2 کربن، %2 سیلیسیوم، %2 منگنز، %20 کروم و %12 نیکل است.

برای تولید میلگرد ساده، قراضه را با حرارت بالا داخل کوره میگذارند و در مرحله بعد مواد را  داخل کوره‌هایی به نام کوره خلأ (VOD) یا کوره تحت گاز خنثی (AOD) اضافه میکند. سپس عناصر آلیاژی نیکل، کروم و… را  به مواد اضافه کرده و سپس توسط ریخته‌گری پیوسته، مقاطع میانی استیل را تولید میشود. این مواد از یک قالب مسی آبگرد می‌گذرد و نیمه جامد میشود. تا زمانی که انجماد کامل شود، ریخته گری ادامه پیدا میکند. مرحله آخر که به آن مرحله نورد میگویند، با قرار گرفتن در چند مرحله غلتک، میلگرد استیل مطابق استاندارد تولید میشود.

بیشتر بخوانید:  پرسه ببر در خیابان های هیوستون +تصاویر

برخی از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد شامل:

  • کارخانه آریان فولاد
  • فولاد پارس
  • سپهر ایرانیان
  • معراج کردکوی
  • پرشین فولاد
  • قائم

پروفیل استیل چیست؟

پروفیل استیل (Steel Profiles) یکی از پراستفاده‌ترین مقاطع فولادی محسوب میشود و کاربرد گسترده‌ای در حوزه ساخت و ساز دارد. پروفیل توسط ورق استیل و بادستگاه‌های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تولید میشوند. ظاهر آن به صورت لوله‌ای مربعی، دایره ای و مستطیلی شکل و به صورت توخالی میباشد. از مهم‌ترین کاربرد آن میتوان به اتصال دو قطعه به یکدیگر مانند متصل کردن قسمت‌های درب و پنجره اشاره کرد.

پروفیل استیل 201، 304 و 316 از استانداردهای آن محسوب میشود. پروفیل 201 ضد زنگ است و در ضخامت‌های ۱ و ۲ میلی متری تولید میشوند. همچنین این استیل در محیط‌هایی که مقاومت فلز و خورندگی آن اهمیتی ندارد مورد استفاده قرار میگیرد. پروفیل استیل 304 در صنعت لبنی و فراورده‌های صنایع غذایی کاربرد داشته و از پروفیل 316  در صنایع غذایی و تولیدات منابع آبی استفاده میکنند.

مقاطع کوچک پروفیل استیل در نرده های فلزی برای در و پنجره ها، راه پله ها، نرده کشی دیوارهای کارخانه ها، پیاده روها و مقاطع بزرگ آن برای تولید ستون و اسکلت فلزی مورد استفاده قرار میگیرد. کاربردهای دیگر آن شامل صنعت خودرو سازی، تولید پایه میز و صندلی است و از پروفیل زد برای پوشش سقف سوله‌ها استفاده میشود.

کارخانه پروفیل پارس، نورد لوله یاران، لوله و پروفیل صابری، گروه صنعتی تهران شرق، فولاد هیربد و نورد پروفیل ساوه از تولیدکنندگان پروفیل به شمار میروند. وزن نهایی پروفیل، اندازه و ابعاد، کیفیت استیل، نرخ ارزهای بین المللی، میزان و هزینه نهایی واردات استیل از کشورهای دیگر و میزان عرضه و تقاضا در بازار همگی در تعیین قیمت پروفیل استیل تاثیر مستقیم دارند.

3t45yv65 استنلس استیل و کاربردهای آن

 انواع پروفیل از لحاظ شکل ظاهری

  • پروفیل باز

سطح مقطع پروفیل‌های باز مانند حرف Z و U است و شامل تیرآهن، تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی، چهار پهلو و هاش میشوند.

  • پروفیل بسته

لوله، قوطی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل پی وی سی و پروفیل‌های کرکره برقی جزء پروفیل‌های بسته هستند. پروفیل بسته مانند مربع یا مستطیل است و در سازه‌های صنعتی، صنایع نفت و گاز پتروشیمی کاربرد دارد.

از لحاظ کاربرد نیز میتوان پروفیل استیل را به چند دسته تقسیم کرد.

  • پروفیل استیل صنعتی
  • ساختمانی
  • کامپوزیتی
  • آلومینیومی
  • گالوانیزه

انواع پروفیل ساختمانی از لحاظ فرآیند ساخت

  • پروفیل نورد گرم

پروفیل نورد گرم توسط فرآیند نورد گرم شمش فولادی تولید شده و در نهایت مشابه نوعی قوطی میشود.

  • پروفیل نورد سرد

ابتدا پروفیل شکل دهی شده و از طریق خم کردن و پرس به مرحله نهایی می رسد.

  • پروفیل مر کب

این پروفیل با ترکیب پروفیل گرم و نورد سرد به دست میاید و به صورت باز و بسته وجود دارد.

مطلب پیشنهادی

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …