معرفی کاربردی ترین ابزار های ساختمانی

ابزارهای مختلفی در کارهای ساختمانی استفاده می‌ شود که هر کدام دارای کاربرد مخصوص به خود هستند. این ابزارآلات معمولا در کارهای ساختمانی مثل مخلوط کردن، اندازه گیری، برش، حفر، تخریب بتن و … استفاده می‌‌‌‌‌ شود. بسیاری از ابزارآلات مورد استفاده در کارهای ساختمانی تخصصی بوده و کاربرد خاصی دارند. این ابزارآلات در واقع کار استادکاران و کارگران را راحت‌ تر می‌ کند. اجاره بالابر ساختمانی و … از جمله مواردی است که برای اجرای عملیات ساخت و ساز اهمیت زیادی دارد. در ادامه برخی از ابزار آلات کاربردی در کارهای ساختمانی را مورد بررسی قرار می‌‌ دهیم.

gvpo4kh096uy94yjojy6oijy 300x150 معرفی کاربردی ترین ابزار های ساختمانی

ابزارالات کاربردی در کارهای ساختمانی

اجاره برخی از ابزار آلات مانند کمپرسور تخریب بتن از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر اطلاع از قیمت انواع خدمات و تجهیزات ساختمانی از جمله قیمت کرگیری بتن باعث می شود که در محاسبه هزینه نهایی کار دقیق تر باشید. البته پیدا کردن شرکتی که چنین خدماتی ارائه می‌ دهد کمی دشوار است. مهم‌ ترین و کاربردی‌ترین ابزارآلات مورد استفاده در کارهای ساختمانی به شرح زیر است:

دریل

از دریل معمولا برای سوراخ کردن سطوح مختلف مانند: فلز، بتن، چوب و … استفاده می‌‌‌‌شود. این ابزار از نظر منبع برق به دو نوع دریل شارژی و برقی و از نظر کاربرد به دریل چکشی، دریل همزن، دریل نمونه گیر، دریل بتن کن و … تقسیم می‌ شود.

34vtk3pyim5yin4poyj4o5iyhj 300x200 معرفی کاربردی ترین ابزار های ساختمانی

دستگاه فرز

دستگاه فرز معمولا در پروسه سنگبری کاربرد دارد. این دستگاه با استفاده از برق کار می‌ کند و به انواع فرز افقی و عمودی تقسیم می‌ شود. از قسمت‌ های اصلی فرز می‌ توان به ستون، محور مکانیزم جعبه دنده، میز، جعبه دنده سرعت، بازوی فوقانی، گلویی، صفحه رنده بند و زانوی ماشین اشاره داشت.

کاشی‌ بُر

زمانی که کاشی‌ ها بزرگ‌ تر از سایز مورد نیاز هستند، می‌ توانید به وسیله کاشی بر آنها را برش داده تا به اندازه دلخواه در بیایند. این دستگاه می‌ تواند کاشی‌ ها را به صورت کاملا دقیق و صاف به ابعاد مختلف برش دهد.

مخلوط کن بتن

مخلوط کن بتن در واقع ماشینی است که از آن برای ترکیب مواد مختلفی مانند آب، دانه‌ های ریز و درشت سیمان جهت تولید بتن و مخلوط کردن کامل آن استفاده می‌ شود.

بیشتر بخوانید:  خرید بدون پیش پرداخت

چرخ اندازه گیری

از این ابزار برای اندازه گیری فاصله یا طول استفاده می‌ کنند. چرخ اندازه گیری از یک چرخ با قطر ثابت تشکیل شده است که اعداد فواصل را ثبت می‌ کند. این ابزار به طور چشمگیری می‌ تواند کار اندازه‌‌ گیری را راحت‌ تر و دقیق‌ تر کند.

دستگاه پولیش

این دستگاه برای تمیز کردن سطوح مختلفی همچون کاشی‌ ها و کارهای چوبی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در واقع با دستگاه پولیش می‌ توانید سطوح را صاف کنید. به این صورت سطح مورد نظر درخشش و زیبایی خاصی پیدا می‌ کند.

ماشین غربالگری شن و ماسه

دقت داشته باشید که دانه‌ های موجود در بتن به هیچ عنوان نباید دارای ناخالصی و یا ذرات درشت باشند. ماشین غربالگری شن و ماسه در واقع مثل یک الک عمل کرده و شن و ماسه خوب را پیش از ترکیب شدن با بتن جدا می‌ کند. البته از این صفحه گاهی برای گچ کاری نیز استفاده می‌ شود.

سطح سنج

این وسیله از چوب و یا پلاستیک سخت شده تولید می‌ شود که در وسط آن یک لوله حبابی قرار دارد. توجه داشته باشید که این لوله با الکل پر شده تا حباب هوا در آن تشکیل شود. در حقیقت از سطح سنج در آجر چینی جهت سنجیدن سطح آجر استفاده می‌ شود.

به این صورت که ابتدا سطح سنج را روی سطح مورد نظر قرار داده و حباب آن را مورد بررسی قرار می‌ دهیم. زمانی که حباب‌ ها در وسط لوله قرار بگیرد، مقیاس سطح به دست می‌ آید.

ویبراتور

از ویبراتور برای فشردن بتن استفاده می‌ کنند. به این صورت که شکاف‌ های هوا با آب پر شده و قابلیت کارکرد بدون افزودن آب به آن تغییر می‌ کند.

ertvgl 45iy05yu5oyj4o5yjo6 300x200 معرفی کاربردی ترین ابزار های ساختمانی

دستگاه جوشکاری

دستگاه جوشکاری معمولا جهت اتصالات قطعات فلزی به یکدیگر به وسیله حرارت مورد استفاده قرار می گیرد. جوشکاری به پروسه ای گفته می‌ شود که بر اساس آن الکترود به وسیله یک قوس الکتریکی با منبع ولتاژ و جریان تعریف شده، ذوب می‌ شود. سپس دو قطعه فلزی به یکدیگر وصل می‌ شوند.

بیشتر بخوانید:  ازدواج روی پل برای فرار از محدودیت های کرونایی/ تصاویر

کلنگ

کلنگ یک ابزار دستی T شکل می‌باشد که دارای یک سری فلزی و یک دسته چوبی است. به صورت کلی از کلنگ می‌توان برای حفاری و خاکبرداری به صورت دستی استفاده کرد.

دقت داشته باشید که دو سر فلزی کلنگ با یکدیگر فرق می‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. یک سر آن تیز و یک سر آن پهن می‌ باشد. از سر تیز آن برای کندن زمین و خرد کردن سنگ استفاده شده و از سر پهن آن برای بیرون کشیدن سنگ از زمین استفاده می‌ شود.

شاقول

شاقول یک وسیله مهم در ساخت و ساز به شمار می‌ رود. شاقول یک قطعه نسبتا سنگین فلزی به شکل مخروط است که به یک نخ وصل شده است. این وسیله برای تراز کردن سطوح عمودی کاربردی است.

امروزه شاقول‌ های لیزری در بازار ارائه می‌ شوند که از دقت بسیار بالایی برخوردار است.

پتک

پتک یک ابزار کاربردی و ایده آل برای شکستن سنگ‌ های سخت و بتن است. این وسیله دارای یک دسته چوبی و یک سری فولادی بزرگ است. به دلیل سنگینی و پهن بودن سر پتک، با استفاده از آن می‌ توانید نیروی زیادی را به محل مورد نظر وارد کنید. دقت داشته باشید که کاربرد اصلی پتک تخریب است.

evgl45y 0i4509tnuv4359yu35yj 300x200 معرفی کاربردی ترین ابزار های ساختمانی

شمشه

شمشه در واقع یک ابزار بنایی است که جنس آن از چوب یا فلز است. این ابزار طول زیادی دارد و برای صاف کردن و تراز کردن سطوح به کار می‌ رود. دقت داشته باشید که شمشه ملات دارای شکل خاصی بوده و برای دیوارچینی استفاده می‌ شود.

اره گرد

اره گرد یا همان دیسکی برای برش تخته‌ های چوبی، قاب‌ها و … به کار گرفته می‌ شود. از این ابزار زمانی استفاده می‌ شود که به یک برش دقیق در زمان کم نیاز دارند. در نظر داشته باشید که اره گرد به مراتب از اره دستی ایمن‌ تر است.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با نحوه خرید پلی استیشن پلاس اکسترا

چکش

ابزار چکش از یک دسته چوبی و قطعه فولادی ساخته می‌ شود. قطعه فولادی دارای دو سر متفاوت است. یک سر آن برای وارد کردن ضربه به میخ است و سر دیگرش دارای قابلیت برش است. چکش‌ ها انواع مختلفی دارند. از انواع چکش‌ ها می‌ توان به چکش آجر، چکش نجاری، چکش آهنگری و … اشاره داشت.

اره دستی

اره دستی یکی از ابتدایی ترین و پرکاربردترین ابزارهای ساختمانی به شمار می‌ رود. این ابزار برای برش چوب و صفحات فلزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اره دستی از دو قسمت دسته چوبی و تیغه بلند تشکیل شده است. تیغه این ابزار دارای شیارهای ریز برای برش فلز و چوب است. اره دستی به صورت حرکت‌ های رفت و برگشتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی از ابزارآلات مهم و ایمنی است. این وسیله در حین کار می‌ تواند از سر شما محافظت و بروز آُسیب‌ های جدی جلوگیری کند. لازم به ذکر است که رنگ کلاه ایمنی بر اساس موقعیت افراد در کارگاه ساختمانی تعیین می‌ شود.

به عنوان مثال مهندسان از کلاه سفید استفاده می‌ کنند و کارگران دارای کلاه زد هستند. این کلاه‌ها به گونه‌ ای سبک و مقاوم ساخته می‌ شود.

4vgo 5oy05yi96yu956yim9 300x199 معرفی کاربردی ترین ابزار های ساختمانی

دستکش

دستکش از دیگر وسیله‌ های ایمنی به شمار می‌ رود. استفاده از دستکش برای جلوگیری از تماس مستقیم دست با بتن و رنگ و همچنین در زمان استفاده از ابزارآلات ساختمانی الزامی است. استفاده از دستکش می‌ تواند از صدمه‌ های احتمالی و عوارض پوستی شایع جلوگیری کند.

جمع بندی

شناخت ابزار و نحوه استفاده از آنها برای افرادی که در کارهای ساخت و ساز فعالیت دارند، ضروری می‌ باشد. شرکت تهران تخریب یکی از معتبر‌ترین شرکت‌ ها جهت اجاره وسایل مختلف ساختمانی است. یعنی شما می‌ توانید بدون صرف هزینه‌ های زیاد جهت خرید، ابزارآلات مورد نیاز خود اعم از کمپرسور تخریب بتن و … را از این شرکت اجاره کنید.

برای استعلام قیمت کرگیری و اجاره بالابر ساختمانی نیز می‌توانید با کارشناسان شرکت تهران تخریب در ارتباط باشید.

مطلب پیشنهادی

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …