اصول صحیح شستشوی لباس های ورزشی

54yb57u57u76ij67 اصول صحیح شستشوی لباس های ورزشی

لباس های ورزشی به منظور ورزش کردند در فضاهای باز و بسته تهیه و خریداری می شوند. اگر اهل ورزش باشید و یا طرفدار یک ورزش خاص مانند تیم فوتبال و یا علاقه مند به یک تیم ورزشی باشید قطعاً تمایل به تهیه لباس تیم محبوب تان دارید. برای مثال ممکن است قصد خرید لباس تراکتور یا لباس بایرن مونیخ را دارید. بعد از تهیه ی لباس ورزشی مورد نظر متوجه خواهید شد که اغلب لباس های ورزشی جدید از الیاف و بافت های متفاوتی نسبت به لباس های معمولی تولید و طراحی می گردند.این نوع بافت و جنس به نحوی است که دمای بدن شخص را متعادل کرده و عرق بدن را به بیرون هدایت می‌کند. البته این قابلیت در این دسته از لباس ها موجب عدم نیاز آنها به شستشو و کثیف نشدن آنها نمی شود. لباس‌های ورزشی اغلب از مواد دفع‌کننده عرق مانند لاکرا، اسپندکس یا پلی‌استر ساخته شده‌اند.

اهمیت آشنایی با شستشوی لباس‌های ورزشی

با انجام فعالیت های ورزشی دمای بدن و سوخت و ساز آن افزایش پیدا می‌کند و از همین جهت باعث تعریق بدن می‌شود. اگر شستشوی لباس های ورزشی به طور صحیح و درست انجام شود مدت زمان بیشتری را می توانید از این لباس ها استفاده کنید و در واقع طول عمر لباس ورزشی شما بیشتر می‌شود. از آنجایی که لباس های ورزشی به منظور تهویه مناسب و دور کردن تعریق بدن در هنگام ورزش و‌ تمرین کردن طراحی شده اند، در صورت شستشوی غلط و غیر صحیح باعث آسیب رسیدن به بافت و الیاف لباس های ورزشی شما می‌شود.

با توجه به  بافت حساسی که لباس های ورزشی دارند نکاتی را در هنگام شستشوی این لباس‌ها باید رعایت کنید تا سبب افزایش طول عمر لباس های ورزشی شما شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با نکاتی در مورد اصول صحیح شستشوی لباسهای ورزشی آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:  محبوب ‌ترین تلویزیون های بازار حدودا چه قیمتی هستند؟

نکاتی که در هنگام شستشوی لباس ورزشی باید رعایت کنید.

شستشوی لباسهای ورزشی علاوه بر افزایش طول عمر آنها، سبب خوشبو ماندن لباس ها برای فعالیت های ورزشی بعدی است. نکاتی که در هنگام شستشو لباس های ورزشی باید رعایت شود عبارتند از:

قبل از شستن لباس ورزشی، آن را خشک کنید.

به طور مثال شما به تیم فوتبال رئال مادرید یا آث میلان علاقه مند هستید و اقدام به خرید کیت رئال مادرید و خرید لباس اول میلان می کنید. بعد از انجام فعالیت های ورزشی و قبل از اقدام به هرگونه شستشو لباس های ورزشی ابتدا آنها را در هوای آزاد گذاشته تا خشک شوند. این عمل به کاهش تجمع باکتری های ایجاد کننده بو کمک می کند. در روزهای آفتابی لباس های ورزشی خود را به بیرون از خانه منتقل کنید تا سریعتر خشک شوند. معمولاً برخی از لباس های ورزشی پس از شسته شدن بوی نامطبوعی دارند، لذا برای از بین بردن این بو می توانید از سرکه سفید استفاده کنید که دارای مقدار کمی اسید است و به از بین رفتن باکتری از پارچه ها کمک می کند.

از شستن لباس ورزشی با آب گرم خودداری کنید.

لباس های ورزشی و کشی به دلیل نوع الیاف و بافت متفاوتی که نسبت به لباس های معمولی دارند، استفاده از آب داغ در شستشوی آن ها باعث آسیب به لباس هایتان می شود. مواد شوینده به همان اندازه که در آب گرم موثر هستند، در آب سرد هم نیز اثر بخشی دارند.

لباس های خود را پشت و رو کنید (به سمت داخل بچرخانید):

انجام فعالیت های ورزشی باعث تعریق بدن می‌شود و باکتری ها و عرق ها به دلیل تماس با پوست به داخل لباس شما منتقل می شوند و و باکتری های ایجاد کننده بو در داخل لباس های ورزشی شما رشد می کنند. در نتیجه شستشوی لباسهای ورزشی از داخل باعث تمیزی بیشتر لباس ها می شود.

بیشتر بخوانید:  چای سبز و خواص آن برای لاغری؛ افسانه یا واقعیت؟

عدم استفاده از مایع سفید کننده:

استفاده از مایع سفید کننده علاوه بر آسیب زدن به الیاف حساس لباسهای ورزشی باعث از بین رفتن رنگ آن ها نیز می شود. به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به لباس های ورزشی و از بین بردن لکه‌های سرسخت از سرکه سفید و جوش شیرین می توانید استفاده کنید.

لباس های ورزشی را به خشکشویی ندهید: لباس های ورزشی از الیاف پنبه و پلی استر تشکیل شده‌اند و نیاز به خشکشویی ندارند. علاوه بر این، شستشوی لباس های ورزشی توسط خشکشویی به گزینه ای پر هزینه تبدیل می شود.

استفاده از شوینده های متناسب با لباس ورزشی:

شوینده های متفاوتی متناسب با انواع جنس پارچه های لباس در بازار موجود است. استفاده از شوینده های قوی برای شستشوی لباسهای ورزشی سبب آسیب دیدن پارچه لباس و از بین رفتن بافت و الیاف آن میشود. در نتیجه برای شستشوی لباس های ورزشی باید از مواد شوینده استفاده شود که بتواند باکتری ها را با قدرت از بین برده، بوی بد لباس را بگیرد و آسیبی به آن وارد نکند. همچنین استفاده بیش از حد مواد شوینده در هنگام شستشو موجب تجمع این مواد در الیاف لباس شده و محیط مناسب برای تولید باکتری ها و قارچ ها ایجاد می کند.

چگونگی خشک‌ کردن لباس ورزشی پس از شستشو:

همانطور که دمای بالای آب به لباس های ورزشی آسیب می رساند، دمای بالای خشک کن ها هم نیز می تواند سبب آسیب دیدن لباس ها شود. در نتیجه پس از شستشوی لباس های ورزشی، آن ها را در فضای اتاق یا در فضای باز به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. اگر قصد خشک کردن لباس های ورزشی را توسط شوفاژ یا بخاری دارید، از دمای پایین سیستم های گرمایشی استفاده کنید تا آسیبی به الیاف و بافت لباس نرسد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای اجاره ماشین

لباس های ورزشی را اتو نکنید: حرارت مستقیم اتو سبب آسیب به بافت لباس و از بین رفتن شماره، تگ و لوگوی باشگاه می شود. لذا با گذاشتن لباس ورزشی در بین یک وسیله ی صاف، چروکی لباس را از بین ببرید. در صورت نیاز به اتوی لباس حتما از یک پارچه ی نخی ضخیم استفاده کنید تا از تماس مستقیم لباس ورزشی با حرارت اتو جلوگیری کنید.

  • از دیگر نکات مهم در شستشوی لباس های ورزشی به موارد زیر می توان اشاره کرد:
  • لباس های سفید را جداگانه بشویید
  • لباس های رنگی را با هم بشورید و لباس های مشکی را با همدیگر
  • ترجیحا لباس های ورزشی را با دست بشویید
  • برای آبکشی، لباس های ورزشی را به هیچ عنوان مچاله نکنید. چون سبب آسیب رسیدن به چاپ لباس می شود.
  • برای تمیز تر شدن لباس های ورزشی مجاز به استفاده از مواد شوینده ی مخصوص آن هستید

کلام پایانی

در این مقاله به نکات اصولی و صحیح شستشوی لباس های ورزشی اشاره کردیم. برای خرید لباس های ورزشی با کیفیت اصلی باید به فروشگاه هایی معتبر و مطمئن مراجعه کنید تا خیالتان از بابت خرید محصول مورد نظر راحت باشد. لذا می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی کاج اسپرت اقدام به خرید اینترنتی نمایید و از اجناس با کیفیت مرغوب و اصلی بهره مند شوید.

مطلب پیشنهادی

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …