هر آنچه در مورد چاپ افست باید بدانیم

iohybv876rfgbiuhnin هر آنچه در مورد چاپ افست باید بدانیم

یکی از کاربردی‌ترین و بهترین نوع چاپ، افست است که برای چاپ انواع پوستر‌ها، بروشورها، CD، DVD، کتاب و غیره کاربرد دارد. که روشی به صرفه برای چاپ به ویژه چاپ‌های تیراژ بالا است و با پالت رنگی CMYK بهترین رنگ‌ها را نیز در چاپ ارائه می‌دهد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد چاپ افست چیست و هر آنچه که باید بدانید صحبت کنیم.

چاپ افست چیست؟

چاپ لیتوگرافی یا افست یک نوع چاپ است که در آن به وسیله یک غلطک (معمولا از جنس آلومینیوم) رنگ‌ها و تصاویر را بر روی یک روکش پلاستیکی انتقال داده و بعد از طریق روکش به کاغذ منتقل می‌کند. به همین دلیل (عدم انتقال مستقیم رنگ به کاغذ) نام این نوع چاپ را افست گذاشته‌اند. در هنگام چاپ به روش افست از فرایند دفع نفت و آب استفاده می‌کنند، به شکلی که در ابتدا صفحه توسط آب خیس شده و در قسمت‌های که تصویر باید چاپ شود رنگ بر پایه نفت را از غلتک‌ها گرفته و آب را پس می‌زند. اما بقیه قسمت‌ها که قرار نیست چیزی بر روی آن چاپ شود همچنان آب را نگه می‌دارد و جوهر را پس می‌زند. دستگاه‌های چاپ افست همان طور که گفته شد برای چاپ اقلام بسیاری کاربرد دارد و متناسب با نوع دستگاه سایز آن نیز به سه دسته 35*50، 70*100، 100*140 تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید:  هدف از طراحی سایت چیست؟

مزایای استفاده از چاپ افست

از مهم‌ترین مزایای چاپ افست عبارت‌اند از:

  • مناسب برای چاپ بر روی ورق‌های بزرگ، کتاب، کاتالوگ، بروشور و…
  • کیفیت بالا و کیفیت رنگ به همراه چاپ جزئیات
  • مناسب چاپ بر روی انواع کاغذ
  • ارزان و مناسب برای تیراژهای بالا
  • امکان استفاده از رنگ‌های پنتون و متالیک
  • هزینه کمتر نسبت به چاپ دیجیتال

معایب استفاده از چاپ افست

معایب چاپ افست به سه مورد دسته بندی می‌شود که در مقابل مزایای آن به چشم نمی‌آید:

  • اولین مورد زمان زیاد برای آماده سازی چاپ
  • عدم تغییر داده‌ها بعد از فرمان چاپ
  • مناسب برای چاپ تیراژ بالا

شیت عمومی و شیت اختصاصی چیست؟

در چاپ افست اصطلاحات متعددی در امر چاپ با این دستگاه وجود دارد که یکی از آن‌ها شیت عمومی و شیت اختصاصی است. در این بخش به تعریف هر کدام از این اصطلاحات به طور اجمالی می‌پردازیم.

·       شیت عمومی

همان طور که می‌دانید برای چاپ از کاغذهای با اندازه‌های مختلف و متناسب با اندازه دستگاه استفاده می‌شود. حال اگر شما اندازه‌ای مد نظرتان باشد، که از اندازه کاغذ کوچک‌تر است، می‌توانید از شیت عمومی یا فرم عمومی استفاده کنید. یعنی بخشی از کاغذ را خریداری کرده و باقی مانده کاغذ را فرد دیگری خریده و استفاده می‌کند. این نوع شیت‌های چاپ افست از نظر هزینه به صرفه‌تر بوده و بهای تمام شده را کاهش می‌دهد. اما از نظر کیفیت نسبت به شیت اختصاصی از کیفیت کمتری برخوردار بوده و سرعت چاپ کمتری دارد. در واقع شیت همان صفحه کاغذ با اندازه مشخص است که فایل‌ها برای چاپ بر روی آن چیده می‌شوند. برای این که عمل چاپ به درستی انجام شود برای هر شیت یک زینک اختصاصی در نظر می‌گیرند تا طرح در آن کپی شود.

بیشتر بخوانید:  معرفی 4 مورد از بهترین هتل های مشهد

بعد از آن برای هر یک از رنگ‌های اصلی چاپ یعنی آبی، قرمز، مشکی و زرد نیز یک زینگ مجزا اختصاص می‌دهند تا چاپ بر اساس رنگ‌های تعیین شده در طرح و الگوی آن انجام شود. عموما سرعت چاپ در شیت عمومی کمتر است، زیرا باید بقیه قسمت‌ها هم پر شود تا کار چاپ صورت بگیرد در نتیجه تا زمانی که تعداد کارهای سفارش داده شده برای شیت عمومی به حد نساب نرسد کار چاپ انجام نمی‌شود.

·       شیت اختصاصی

شیت اختصاصی  یا فرم اختصاصی نقطه مقابل شیت عمومی است، در این نوع چاپ بر خلاف شیت عمومی تمام کاغذ برای فردی است که کار چاپ را سفارش داده است حتی اگر اندازه مورد نظرش از اندازه کاغذ کوچک‌تر باشد. این نوع شیت از شیت عمومی گران‌تر بوده، اما کیفیت و سرعت چاپش بیشتر است. زیرا در چاپ شیت اختصاصی شما همه کاغذ را خریداری می‌کنید و باید بهای قسمت‌های خالی را نیز پرداخت کنید همین امر باعث بالا رفتن قیمت می‌شود. از طرف دیگر چون برای آغاز چاپ نیاز به مشتریان دیگر نیست و تنها کاری که سفارش داده‌اید قرار است چاپ شود سرعت چاپ بالا می‌رود و کار شما در اولویت قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:  روباه صلیبی؛ گونه ای کمیاب با ظاهری خاص(عکس)

اگر بخواهیم تفاوت شیت اختصاصی و عمومی را به اختصار بیان کنیم می‌توان به مواردی چون:

  • به صرفه بودن قیمت شیت عمومی نسبت به شیت اختصاصی
  • کیفیت و سرعت چاپ بهتر شیت اختصاصی
  • و … اشاره کرد.

چرا چاپ افست

همان طور که تا کنون خوانده‌اید چاپ افست به دلیل کیفیت بهتر، مقرون به صرفه‌تر بودن و مواردی از این قبیل بهترین گزینه برای چاپ تیراژ بالا است. در این مطلب در مورد چاپ افست و کاربردهایش توضیح داده و شیت عمومی و اختصاصی را مورد بررسی قرار دادیم. در نتیجه می‌توانید متناسب با نیاز و بودجه خود چاپ شیت عمومی سا شیت اختصاصی را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …