چرا رژیم های غذایی باعث کاهش وزن من نمیشود؟

امروزه با وجود رژیم ها و متد های تغذیه ای مختلف، کاهش وزن و لاغری همچنان برای بسیاری از افراد مشکل حل نشده ای باقی مانده است

بسیاری از افراد هزینه زیادی برای متخصص تغذیه یا مربی ورزشی میپردازند

چه بسا به تمام دستور العمل های انها نیز توجه میکنند ولی بازهم نتیجه ای حاصل نمیشود چرا که مشکل جای دیگری است که در ادامه مطلب به ان میپردازیم

 4rft3jg4n545oit45ioy5ioyj چرا رژیم های غذایی باعث کاهش وزن من نمیشود؟

مشکل بازگشت وزن بعد از کاهش وزن

هر بار که با افزایش وزن، سعی می کنیم با رژیم سخت تر و مشکل تری این اضافه وزن را کاهش دهیم؛ اما هر بار دچار اضافه وزن بیشتری نسبت به بار قبل می شویم. به راستی مشکل کجاست؟

جواب این سوال در این است که بسیاری از متخصصین بدون اینکه توجهی به انالیز بدن افراد بکنند  اقدام به ارائه رژیم یا برنامه ورزشی میکنند
بدون اینکه بدانند این برنامه برای ان شخص مناسب است یا نه

اینبادی ، برترین دستگاه بادی انالایزر دنیا این مشکل را حل کرده و به متخصصین کمک میکنند تا برنامه ورزشی و لاغری هر فرد را ارائه دهند

 43rti3mfj4t5n8i54nuth9845oojyt چرا رژیم های غذایی باعث کاهش وزن من نمیشود؟

چرا چاق می شویم:

پژوهش های بسیاری در خصوص علل افزایش وزن انجام شده اند که پایه و اساس همگی آنها آنالیز بدنی افرادی بوده است که دچار اضافه وزن شده اند. بر اساس این انالیز بدنی دلایل عمده ی زیر برای افزایش وزن ذکر شده اند:

  •  اختلالات ژنتیک
  • اضافه وزن در ارتباط با بیماری ها شامل دو دسته می شود:
  1. اختلالات و عدم عملکرد صحیح هورمون‌ها و بروز بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید، تخمدان پلی کیستیک، مقاومت به انسولین یا دیابت، و … که باعث افزایش وزن و چاقی شوند.
  1. عواض ناشی از مصرف داروهایی خاص
  • داشتن سبک زندگی ناسالم:

دسته ی دیگری از افراد هستند که با انالیز بدنی از طریق بادی کامپوزیشن ها دچار بیماری خاص و اختلالات ژنتیکی و حتی عوارض ناشی از مصرف داروهای خاص نیستند؛ این دسته به علت عادت های نامناسب و سبک زندگی ناسالمی که دارند دچار اضافه وزن می شوند. مصرف سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی، مصرف غذاهای فراوری شده، استرس و … که علاوه بر اینکه باعث افسردگی، بی خوابی شده باعث پرخوری شده و در نهایت به اضافه وزن می انجامد.

با وجود تعداد و تنوع در رژیم های غذایی، غالب افراد به نتیجه دلخواهشان نمی رسند و یا در صورت لاغر شدن و وزن کم کردن دوباره دچار بازگشت وزن می شوند و حتی از روز اول نیز چاق تر می شوند؟

مشکل اصلی اینجاست که افراد با تمام این رژیم ها می توانند وزنشان را کم کنند، اما نمی توانند آن را ثابت نگه دارند. چرا؟ چون شناخت درستی از آنالیز بدن خود و علت چاقی خود ندارند. به جای این نکته که به دنبال علت چاقی و اضافه وزن باشند به دنبال حصول نتیجه دلخواه هستند. ذکر این نکته در اینجا ضروری است که برای اینکه بدانیم بدنمان از چه چیزی درست شده است و به چه میزان چربی، آب و عضله، پروتئین و سایر مواد ویتامینی را دارد، می توانیم با دستگاه های بادی کامپوزیشن و انواع بادی آنالایزرها تست انجام دهیم.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) شیر ترسو برای زنده ماندن به درخت چسبید!

البته در با توجه به انواع مدل های اینبادی قیمت دستگاه اینبادی متفاوت است که برای مشاهده انواع مدل های اینبادی میتوانید میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید.

محصولات اینبادی

با این مقدمه به سراغ موضوع اصلی این مقاله بریم. این مقاله به شما کمک می کند تا با آنالیز درست از سیستم بدن خود بتوانید مشکل اضافه وزن را برای همیشه حل کنید.

اول ببینیم چاقی چیست و چطور محاسبه می شود و اصلا به چه کسی چاق گفته می شود؟

معرفی برترین رژیم های غذایی

حتما برای شما هم حداقل یک بار پیش آمده است، که یکی از انواع رژیم های لاغری گرفتید، کلی هم به خودتان گرسنگی دادید ولی به نتیجه دلخواهتان نرسیدید؟ در این مقاله چند مورد از معروف ترین و کاربردی ترین این رژیم های غذایی را بررسی خواهیم کرد و در ادامه به ذکر نکاتی کلیدی خواهیم پرداخت که با رعایت آن، تمامی این رژیم های غذایی می تواند باعث کاهش وزن و لاغری دائمی شما شود.

رژیم های لاغری کالری شماری:

از جمله ساده ترین و متداول ترین رژیم های لاغری برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، کالری شماری است. این روش به عقیده کارشناسان و متخصصین تغذیه آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد می کند، بدون هیچ گونه آنالیز بدنی و تنها بر پایه ی شمارش کالری غذاها استوار است. به این معنی که اگر شما در ابتدا میزاکالری روزانه و مصرفی خود را آنالیز می کنید؛ یعنی اگر روزانه 2000 کالری دریافت می کنید، برای کاهش وزن خود این میزان را به 1200 کالری در روز برسانید. این روش معایب بسیاری دارد، از جمله اینکه شما تنها کالری شماری می کنید و در عادت های سالم زندگی شما تغییری ایجاد نمی شود و باید به شما بگوییم که به همان سادگی که وزن کم می کنید بعد از کاهش وزن به همان سرعت وزن اضافه خواهید کرد.

اتکینز (Atkins Diet):

رژیم  غذایی اتکینز با محدود کردن میزان مصرف کربوهیدرات و قند، بدن را با کاهش انرژی مواجه می کند، در نتیجه بدن مجبور به استفاده از چربی برای سوخت خود می کند و در نتیجه میزان چربی کاهش یافته و وزن بدن کاهش می یابد. این رژیم غذایی نیز به این علت که این بشقاب غذایی را بدون انالیز بدنی تجویز می کند، ضررهای زیادی به سلامت افراد وارد می کند.

*لیزر رفع موهای زائد پرایملیز *

رژیم لاغری سی روز (Whole30 Diet) :

این رژیم غذایی باعث یک تغییر کلی در رژیم غذایی و سبک زندگی در طول 30 روز می شود. این رژیم غذایی تاثیر چندانی در لاغری ندارد و تنها رواج دهنده سبک زندگی سلامت است، چون در طول 30 روز یک ماه به حذف الکل، شکر، نمک و مواد غذایی با افزودنی ناسالم، انواع چربی های ناسالم از رژیم غذای روزانه شما می پردازد.

پالئو (Paleo Diet):

این رژیم غذایی شما را به گذشته برمی گرداند، مواد غذایی که مصرف می کنید؛ شامل گوشت، حبوبات، غلات و میوه ها و چربی های مفید را بدون هیچ گونه افزودنی مصرف می کنید؛ یعنی دقیقا مواد غذایی را به همان صورتی که در طبیعت هستند، مصرف می کنید.

بیشتر بخوانید:  پنج مزیت برتر سیستم داکت اسپلیت در پروژه های مسکونی چیست؟

دوکان (Dukan Diet):

ساختار اصلی این رژیم غذایی بر پایه مصرف پروتئین و سبوس جو است. این رژیم غذایی در 4 مرحله تقسیم بندی می شود. رژیم دوکان با محدود کردن میزان کربوهیدرات و چربی های غیر مفید، بدن را مجبور به چربی سوزی می کند.

رژیم 80/20:

این رژیم بر پایه قانون 20 به 80 است و این در رژیم غذایی به این معناست که در 80 درصد مواقع غذاهای سالم مصرف کنید و تنها در 20 درصد مواقع یعنی مثلا در یک آخر هفته مجاز به مصرف غذاهای ناسالم بپردازید.

رژیم وگان (Vegan Diet):

رژیم وگان، با عدم مصرف و محدودیت در استفاده از مواد غذایی پروتئینی و استفاده از مواد غذایی گیاهی علاوه بر کاهش وزن به حفظ سلامت بدن نیز کمک می کند. پیروان و علاقه مندان به این رژیم نه برای کاهش وزن بلکه بیشتر به منظر رعایت حقوق حیوانات و حفظ سلامتی خود آن را برگزیده اند.

*برای سلامت پوست در دوران رژیم در سایت اشکان ، نماینده برترین تجهیزات پزشکی  جوانسازی پوست بخوانید*

بررسی انواع تیپ های بدنی

 4rt3plof5tjnh89g5uy46y84 چرا رژیم های غذایی باعث کاهش وزن من نمیشود؟

بر اساس انالیز بدن افراد و تعاریف مختلف، 3 تیپ بدنی وجود دارد:

Ectomorph یا بدنی لاغر و ظریف

ساختار کلی این تیپ بدنی ظریف است و سوخت و ساز بسیار بالایی دارد. در آنالیز تیپ بدنی و تغذیه این افراد باید این نکته را یاداوری کنیم که به دلیل سوخت و ساز بالایی که در بدن این افراد وجود دارد، با وجود پرخوری زیاد هم چاق نمی شوند و متابولیسم بالایی دارند.

Mesomorph یا بدنی متراکم و عضلانی

این افراد ساختار بدنی متعادلی دارند، این افراد به سادگی عضله اضافه می کنند، چربی اضافه آنها در پایین تنه شان جمع شده است. این ها ساختار بدنی متعادلی دارند و برای کاهش وزن باید میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش دهند.

 Endomorph  بدنی گرد با مقدار چربی بالا

تیپ بدنی اندومورف در ظاهر استخوانبندی درشتی دارند و در قسمت بالاتنه ضعیف هستند. کاهش وزن برای این افراد مشکل است و سوخت و ساز بدنشان کم است.

ذکر این نکته ضروری است که شکل کلی بدن با بالا رفتن سن، رژیم غذایی و … تغییر پیدا می کند. اگر ساختار بدنی یک فرد با دستگاه های بادی انالایزر، از سنین کودکی تا بزرگسالی آنالیز شود، روند این تغییرات به خوبی مشاهده می شود، تغییر در بافت چربی، عضلات، میزان آب بدن و حتی تغییر شکل ظاهری بدن هم قابل مشاهده است. بر اساس میزان توده چربی بدن، شکل کلی بدن به دو صورت اندام های سیب شکل و گلابی شکل وجود دارد که حتی این فرم ظاهری هم می تواند تغییر کند.

چرا رژیم های غذایی همیشه شکست می خورند؟

با وجود تعداد و تنوع در رژیم های غذایی، غالب افراد به نتیجه دلخواهشان نمی رسند و یا در صورت لاغر شدن و وزن کم کردن دوباره دچار بازگشت وزن می شوند و حتی از روز اول هم چاق تر می شوند؟ مشکل اصلی اینجاست که افراد با تمام این رژیم ها می توانند وزنشان را کم کنند، اما نمی توانند آن را ثابت نگه دارند.

بیشتر بخوانید:  بهترین کابل شبکه موجود در بازار ایران

با این مقدمه به سراغ موضوع اصلی این مقاله بریم. این مقاله به شما کمک می کند تا با شناخت درست از سیستم بدن خود بتوانید مشکل اضافه وزن را برای همیشه حل کنید.

شما می توانید با تمام این رژیم های غذایی که در بالا ذکر شد، وزن بدنتان را کم کنید؛ اما اگر شناخت درستی از بدنتان نداشته باشید، همیشه در این پروسه چاقی و لاغری خواهید ماند.

در گام اول این شناخت باید بدانیم که اصلا چاقی چیست و چطور محاسبه می شود و اصلا به چه کسی چاق گفته می شود؟

چاقی چیست و چطور محاسبه می شود؟

چاقی بر اساس باور عموم مردم وضعیتی است که بافت چربی بیش از اندازه نرمال بدن انباشته شده باشد و باعث تغییر در حالت و شکل کلی بافت بدن شود.

شاخص BMI

اما چاقی و اضافه وزن در واقع بر اساس شاخصی مشخص اندازه گیری می شود. عدم تناسب قد و وزن است این شاخص عنوان BMI یا شاخص توده بدنی نام دارد که بر حسب وزن و قد ا‌فراد محاسبه می‌شود. با این حال، BMI برخی محدودیت‌ها نیز دارد. عواملی مانند سن، جنس، قومیت و توده عضلانی می‌توانند رابطه بین BMI و چربی بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

BMI یاBody Mass Index ، به معنی شاخص توده بدنی است که متخصصین تغذیه بر اساس این شاخص به آنالیز وزنی بیمار می پردازند و سپس بر اساس این داده به بهبود تناسب اندام او کمک می کنند.

زمانی که عدد به دست آمده از بادی آنالیز فرد بیشتر از 25 باشد، می‌گوییم که چاقی اتفاق افتاده است. به همین ترتیب اگر این عدد بین 25 تا 29.9 باشد، فرد دچار اضافه وزن است. در بررسی آنالیز بدنی، زمانی که عدد به دست آمده بین 30 تا 34.9 باشد، شخص را چاق می‌نامیم و زمانی که عدد به دست آمده بالای 35 باشد، یعنی به چاقی مفرط مبتلاست.

BMI به عنوان یک شاخص انالایزر بدن نمی تواند چربی بیش از حد، عضله و یا توده استخوانی را تشخیص دهد. با وجود این محدودیت‌ها،  همچنان به عنوان شاخصی در تشخیص وزن بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بادی کامپوزیشن ها علاوه بر اندازه گیری موارد فوق، میزان بافت چربی، توده عضلانی و آب را در بخش بخش اندام های بدن نیز اندازه گیری می کنند.

چگونه می توان آنالیز دقیق تری انجام داد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های بادی آنالایزر اختراع شده اند. این دستگاه ها علاوه بر اندازه گیری میزان وزن بدن، و محاسبه شاخص BMI محدودیت های این روش را ندارند. بادی انالایزرها میزان توده های چربی، میزان آب کل بدن، پروتئین و توده عضلانی بدن را نیز اندازه گیری می کنند.

شرکت ایده پزشکی اشکان بزرگترین وارد کننده تجهیزات پزشکی لاغری و تناسب اندام در کشور تنها نماینده رسمی بادی آنالایزر اینبادی در ایران به شما در شناخت دقیق شما از بدنتان کمک می کند.

مطلب پیشنهادی

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …